نظر کارشناس رسمی دادگستری نساجی و رنگرزی در خصوص ساز و کار قیمت گذاری کلی کارخانجات نساجی
در جهانی که مد و پوشاک اهمیت ویژه ای یافته است، کارخانجات نساجی به عنوان مادر و حلقه موثر این صنعت نیز از اهمیت دو چندانی برخوردار شده اند. به همین دلیل برخی ترغیب می شوند تا وارد فعالیت در اولین حلقه از تولید پوشاک و پارچه کشور شوند. برای ورود به این کار معمولا دو راه وجود دارد: اول تاسیس یک کارخانه نساجی و رنگرزی و دوم خرید یک کارخانه نساجی. با توجه به نکاتی که در سایر مقالات این سایت پیرامون تعیین قیمت ماشین آلات آورده ایم، نمی توان بدون هیچ تخصصی قیمت مناسبی برای خرید یا فروش یک کارخانه اعلام کرد. بنابر این باید از متخصص این حوزه که کارشناس رسمی دادگستری نساجی و رنگرزی می باشد کمک گرفت تا به کمک تخصص و اصول حرفه ای آنها در خصوص قیمت گذاری کلی کارخانجات نساجی اظهار نظر کنیم.
نکته مهمی که قبل از ورود به بحث قیمت گذاری شایسته یاد آوردی است، وضعیت و مسائل این صنعت است که علاقمندان و خریداران حتما باید در مورد آن با کارشناس رسمی نساجی و رنگرزی مشورت کند.
اولین نکته ای که در تعیین قیمت کارخانجات اهمیت دارد سال تاسیس آنهاست. البته اشتباه نکنید نمی خواهیم بگوییم کارخانه هایی که قدیمی تر هستند لزوما ارزان قیمت تر هم هستند. یکی از معیار هایی که همواره مورد توجه خریداران است برند و سابقه تولید کنندگان است که از اهمیت زیادی برخوردار است. مزیت این کارخانه ها این است که دیگر نیاز به برند سازی و تبلیغات ندارند و بازار فروش مشخص و ثابتی دارند. البته اگر دستگاه های آن بروزرسانی شده باشد و این دقیقا نقطه مقابل بحث قبل است.
قدمت کارخانه ها در کنار بروز بودن آنها مهم ترین عاملی است که در تعین قیمت کلی کارخانجات توسط کارشناس دادگستری نساجی و رنگرزی نقش بازی می کند.
نکته دیگر دسترسی به مواد اولیه است و یا به عبارت بهتر مکان احداث کارخانه که اگر به منبع مواد اولیه نزدیک باشد می تواند بسیاری از هزینه های حمل و نقل را کاهش دهد.
اما ویژگی بالا نباید ما را از بازار فروش غافل کند. برای مثال دسترسی و نزدیک بودن به یک بازار پر مصرف مانند شهر های مرکزی و یا پایتخت یک مزیت نسبی شاخص است که می تواند در قیمتگذاری کارخانه ها نقش اساسی داشته باشد
از دیگر نکاتی که کارشناس نساجی و رنگرزی به آن اشاره دارد، خود کفا بودن کارخانجات است. یعنی کارخانه بتواند بخش زیادی از نیاز هایش را در محلش برآورده کند. برای مثال اگر یک کارخانه از تبدیل الیاف به نخ تا رنگرزی و چاپ بر روی پارچه تا بسته بندی را بتواند انجام دهد و به عبارت بهتر تکنولوژی آنها را دارا باشد، قاعدتا از ارزش بالایی برخوردار است و در قیمت گذاری توسط کارشناسان لحاظ خواهد شد.