کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و نحوه شکایت از آژانس های مسافرتی
هنگامی که افراد برایشان میسر نیست با وسیله شخصی سفر کنند یا شخصا مقدمات سفرشان با هواپیما ، قطار یا ... را فراهم کنند از آژانس های مسافرتی بدین منظور استفاده می کنند.این دفاتر به نمایندگی از افراد متقاضی ، امور لازم مانند تهیه بلیط و... را انجام می دهند.دفاتر نامبرده ملزم به رعایت کلیه قوانین و مقررات در حیطه کاری خود هستند و در صورت تخطی با آن ها برخورد خواهد شد .
تخلفات و جرائم مربوط به آژانس های مسافرتی بر دو نوع است.
تخلفات این دفاتر به دو گروه تقسیم می شود :
- مشکلات قراردادی
- تخطی از مقررات انضباطی
در مورد مشکلات قراردادی به یک موضوع بسیار مهم توجه کنید و آن اینکه قبل از امضاء قرارداد آن را به دقت مطالعه کنید و تا حد امکان از فعالیت قانونی آژانس مورد نظر مطمئن شوید . از روش های رایج کلاهبرداری مخصوصا در ایامی مثل ایام نوروز که سفر طرفداران بیشتری دارد این است که شرکت های توریستی جعلی اقدام به عقد قراردادهای جعلی با مسافران می کنند.با عباراتی نظیر معرفی تورهای جذاب ، خدمات ارزان و ... افراد را گول میزنند و با توجه به اینکه پرداخت کامل مبلغ در ابتدا انجام شده است دیگر دست مشتری به جایی بند نیست . پول پرداخت شده اما صدور بلیط واقعی صورت نگرفته و چنین است که مسافر در فرودگاه متوجه جعلی بودن بلیط خود می شود و یا در مقصد هنگام ورود به هتل متعجب می شود زیرا قرار بر هتلی با امکانات رفاهی کامل تر بود ، قراری که به صورت شفاف در قرارداد ذکر نشده و به همین دلیل آژانس آن را نادیده گرفته است.
شرح تخلفات آژانس های گردشگری که چگونگی آن توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی بررسی می شود به صورت زیر می باشد :
- دفاتر نسبت به تمدید پرونده و مجوز فعالیت خود ، در زمان لازم اقدام ننمایند.
- دفتر برای مدت بیشتر از 3 ماه و بدون دلیل قانونی موجه تعطیل باشد.
- متقاضی صدور مجوز ، مبلغ تعیین شده توسط قانون (جهت تضمین حسن انجام کار دفاتر ) را پرداخت نکند.
- دفاتر بدون انجام مراحل قانونی محل فعالیت خود را تغییر دهند.
- اقداماتی توسط دفاتر صورت بگیرد که در حوزه اختیارات و موضوع فعالیت انها نیست.
- هنگامی که آژانس به هر دلیلی در حالت تعلیق به سر می برد تعهد جدیدی را قبول نماید.
موارد نامبرده شده در بالا بیشتر توسط ناظرین بررسی می شود و به اشخاصی که با آژانس ها در ارتباط هستند ربطی ندارد اما اشخاص نیز در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر می توانند با راهنمایی کارشناس رسمی رشته ایرانگردی و جهانگردی از آژانس های گردشگری شکایت کنند :
- دفاتر گردشگری ملزم به رغایت کلیه مفاد قراردادی هستند که با مشتری منعقد کرده اند، در غیر این صورت و در حالی که مشخص شود کوتاهی از سمت این دفاتر بوده است ، آنها موظف به بازگرداندن مبالغ دریافتی از مشتریان و نیز جبران خسارات وارده می باشند. در صورتی که آژانس از پرداخت مبالغ تعیین شده سر باز زند اشخاص می توانند از آنها شکایت کنند.
- موضوع قرارداد باید با تعهدات قانونی دفاتر گردشگری و آژانس های مسافرتی ، در تضاد نباشد.
- مبالغ دریافتی از مشتریان برای هر کدام از خدمات آژانس ، نباید از مقادیر تعیین شده قانونی بیشتر باشد در غیر این صورت تخلف محسوب می شود .
در صورتی که هر کدام از دفاتر ارائه دهنده خدمات مسافرتی طبق قانون به تععهدات خود عمل ننماید و یا مرتکب تخلفات اداری و صنفی گردد افراد می توانند از طریق کارشناس رسمی ایرانگردی و جهانگردی شکایت خود را اعلام نمایند در این صورت مرجعی متشکل از چندین نفر کارشناس و نماینده جهت رسیدگی قانونی به موضوع تعیین می شود و چنانچه پرونده در این مرحله خاتمه نیابد و نیاز به پیگیری بیشتری داشته باشد به مراجع قضایی ارسال می شود و پس از بررسی های کارشناس دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و بسته به مورد تخلف و سابقه تخلفاتی آژانس ( در صورت وجود) موارد زیر در مورد تخلف صورت گرفته اجرا می شود :
- تذکر به صورت کتبی
- اخطار جهت رفع مورد تخلف مورد نظر و تعیین مهلت حداکثر یک ماهه
- تعلیق از کار به مدت یک تا سه ماه
- لغو پروانه فعالیت دفتر
مسئول دفتر ملزم به اجرای حکم می باشد در غیر این صورت مجوز فعالیت وی باطل می شود . هم چنین در صورت لزوم مراجع قانونی مثل نیروی انتظامی موظف به اجرای حکم در مورد آژانس مورد نظر می باشند.